NUTRIVIGILANTIE
Verschillende landen hebben procedures ingevoerd om de mogelijke nevenverschijnselen van conforme voedingsupplementen die verkocht worden te inventariseren. Voor de duidelijkheid het gaat niet om klachten over producten waar er iets mis mee is gelopen vb tijdens de productie, maar wel om conforme producten waarbij met verloop van tijd ongewenste bijwerkingen opduiken. .
Belangrijk hierbij is dat ook de consument ongewenste effecten van een voedingsmiddel kunnen melden.
Toonaangeved waren daarbij de Italiaanse (Vigierbe) en de Franse aanpak (Nutrivigilance).
Frankrijk richt zich meer op onderzoek naar het ingrediƫnt dat de ongewenste bijwerkingen veroorzaakt, waarna aangepaste richtlijnen kunnen opgesteld worden.
Italiƫ daarentegen steelt zich eerder de vraag of een bepaald voedingssupplement de aangemelde nevenwerkingen veroorzaakt, wat kan leiden tot overdreven stigmatisering van een product.
Bijzonder voor de Belgische vorm van Nutrivigilantie is dat handelaars en producenten binnen een termijn van 10 dagen verplicht zijn om de bij werkingen te melden. De overheid kan hierbij beroep doen op een speciale nutrivigilantiecommissie die ze heeft opgericht. Deze moet ook nog een procedure ontwikkelen waarmee de klachten zullen behandeld worden.
Men kan online klacht melden; maar ook door middel van een pdf bestand. Dit laatste lijkt het meest gebruiksvriendelijk.
Wat zijn de hoofdpunten van deze Belgische rapportering
1. De persoon wordt slechts onder zijn initialen vermeld, maar er moet wel een directe kontaktmogelijkheid opgegeven worden (email, Gms)
2. Vermelden van het product, dosis en hoe het werd gebruikt. Een verkeerd gebruik moet ook gemeld worden.
3. Verleden van de ongemakken en het verloop. Dit kunnen vb ook ongunstige parameters van bloedtesten zijn
4. Er wordt verder gekeken naar externe oorzaken en invloeden zoals
- Leeftijd, ziekten, andere ongemakken,
- zwangerschap,
- andere medicatie of gezondheidsproducten
5. En of de nevenverschijnselen gelijklopen met het gebruik van het product
- Wanneer duiken ze op bij het gebruik
- Verdwijnen ze bij stoppen gebruik
- Komen ze terug bij hervatten van het gebruik
Aarzel niet ons te kontakteren
indien u verdere ondersteuning wil voor de aanpak van dit soort klachten